Blog

5 TING OM FLY, DER KAN KURERE DIN FLYSKRÆK

Sabbatår, dannelsesrejse, sommerferie, winter esape. Kært barn har mange navne, men en ting de alle har til fælles er, at rigtig mange danskere rejser ud i verden med fly. Disse rejser betyder for nogle også hamrende hjerter, svedige håndflader og sug i maven, fordi de skal transporteres fra A til B i et fly 10 kilometer over jordens overflade. 

Selvom det kan virke meget angstprovokerende og utrygt at rejse til vejrs, så er der slet ingen grund til at frygte flyveturen. 

Læs med og bliv klogere på, hvor sikkert det er for dig at stige til himmels.

1. Flyrejser er den sikreste form for transport

Hvis du også har hørt, at det er mere sikkert at flyve end at køre bil, så har du hørt fuldstændig rigtigt. David Ropeik, der arbejder med risikokommunikation ved Harvard University, har udtalt, at risikioen for at dø i et biluheld er omkring en ud af 5.000. Oddsne for at dø i et flystyrt er en ud af 11.000.000. Det betyder, at der er en langt større risiko for, at du omkommer i bilturen på vej til lufthavnen end selve flyrejsen. 

Flyrejser bliver tilmed mere og mere sikre. Julie O'Donnell, talskvinde for Boeing, udtaler at dødelige ulykker opstod i en ud af 200.000 flyvninger i 50'erne og 60'erne. Den dag i dag, er det en ud af 2.000.000 flyvninger. Det er også vigtigt at huske, at de fleste flyuheld ikke er fatale. The National Transportation Safety Board estimerer, at der er 95 procents chance for overlevelse, baseret på studier af tidligere uheld med kommercielle fly. 

 

2. Fly er bygget meget mere sikre, end det er nødvendigt

Fly er (heldigvis!) designet og bygget til at modstå langt større pres, end det, de bliver udsat for under en normal flyvning. Inklusiv almindelig og ekstraordinært meget turbulens. Hvis et fly kommer ud i en meget alvorlig storm, kan det tage skade, men derfor undgår piloter også at flyve i voldsomt vejr.

 

3. Du kan flyve videre med kun en motor - og lande uden nogen

De moderne fly er designet til at kunne flyve med kun en motor, så hvis den ene motor nu skulle sætte ud, kan du stadig komme sikkert ned på joden igen. Selv hvis begge motorer skulle gå ud, kan flyet stadig lande - det tror jeg, vi er mange, der er rimelig glade for! Risikoen, for at begge motorer skulle stå af, er dog nærmest ikke eksisterende.

 

4. Turbulens er ikke farligt, men meget normalt

Pilot Patrick Smith forklarer, at turbulens ikke er farligt, selvom det kan føles meget ubehageligt. Turbulens bliver normalt set som et bekvemmlighedsproblem fra pilotens perspektiv. Ikke et sikkerhedsproblem. Når et fly skifter retning på grund af turbulens, så er det altså for at sikre dig mere komfort. Det er ikke fordi, at piloten er bange for, om vingen måske falder af - nej, de prøver at sørge for, at du er så afslappet så muligt, og at din sodavand bliver i koppen. 

 

5. Der er større sandsynlighed for, at du bliver ædt af en haj, end at du bliver udsat for terror ombord på et fly

Ifølge tal fra the Bureau of Transportation Statistics sker der i gennemsnit en terroristhandling per 16.553.385 afgange, mens risikoen for at blive ædt af en haj er en ud af 16.250.000 for en gennemsnitlig amerikaner. 


Se denne video om turbulens - det er ikke så slemt som mange synes.