Blog

Sådan kommer vi til at rejse i fremtiden

Der kommer blandt andet mere fokus på kulturelle udvekslinger og miljøaktivisme, når voksne vælger rejser i de kommende år.

Booking.com har frembragt et unikt materiale baseret på over 163 millioner verificerede gæsteanmeldelser og undersøgelser blandt 21.500 personer i 29 lande. Virksomheden, der er verdens førende inden for rejse- og techbranchen, har gennemført en tilbundsgående analyse af materialet. Her er resultaterne - et eksklusivt indblik i, hvad rejsende kan forvente næste år.

Stor undersøgelse fra Booking.com viser spændende rejsetrends. 

Her kommer udpluk af undersøgelsen:

1. Kombiner rejsen med arbejde

I 2019 vil flere og flere rejsende træffe aktive valg for at skabe større formål med rejsen. Mere end halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen (56%) tror, ​​at de kommer til at lære mere om livet ved at rejse. I 2019 vil folk i stigende grad lære noget nyt på turen, og antallet af frivillige ture vil stige inden for alle aldersgrupper.

Når man ser på de mest populære rejser med et større formål, siger 68%, at de kunne tænke sig en form for kulturel udveksling, for at lære noget nyt.
54% kunne tænke på frivilligt arbejde
, og 52% vil gerne arbejde i udlandet på rejsen.

2. Mere verdensbevidste rejsende

I 2019 kommer vi også til at se en mere verdensbevidst rejsetrend som afspejling af øget interesse for verden og sociale spørgsmål som menneskerettigheder, ligestilling og arbejdsvilkår. Mange rejsende vælger at stille spørgsmål til sociale, politiske og miljømæssige forhold på rejsedestinationen, inden de vælger rejse. Omkring halvdelen (49%) mener, at sociale forhold på destinationen er vigtige, og over halvdelen (58%) vælger destinationer fra, hvis de mener, at en tur kan påvirke lokalbefolkningen negativt.

Mange rejsende søger nye og autentiske oplevelser.

3. Tid til at droppe plastik

Plastik er fortsat et stort problem og i 2019 ser mange af de gode intentioner ud til at blive omsat til virkelige handlinger. Generation Z leder efter bæredygtige oplevelser på rejsen, og udbyderne vil forsøge at reducere brugen af ​​plast og gå i retning af en mere bæredygtig fremtid. Et klart flertal (86%) siger, at de gerne vil bruge mere tid på aktiviteter, der reducerer miljøpåvirkningen på deres rejse. Mere end en tredjedel (37%) overvejer at samle plastik og skrald på stranden eller en anden samfundsgavnlig aktivitet.

I takt med at de rejsende bliver mere opmærksomme på rejsens indflydelse på samfundet og stiller flere spørgsmål til, hvor bæredygtige rejsemålene og overnatningsstederne er, bliver investeringer i bæredygtige start-ups fortsat vigtigere.

4. På jagt efter oplevelser

En af de største rejsetendenser i 2018 var at rejse med fokus på oplevelser. 2019 tager konceptet et skridt længere. Næsten to tredjedele (60%) værdsætter oplevelser højere end materielle goder.